Trouwen/geregistreerd partnerschap
Algemeen
Jullie zijn van plan om te gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Gefeliciteerd! Voordat het zover is moeten er een aantal dingen geregeld worden. Op deze pagina vinden jullie alles wat jullie moeten weten over trouwen en het aangaan van een geregistreerd partnerschap. Via onderstaande knop kunt u direct melding maken van uw voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap of uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk.
Reportage trouwen in Borsele
Hoe werkt het?
- U doet online melding van uw huwelijk/partnerschap bij de gemeente waar u wilt trouwen. Bij een digitale melding kunt u de datum en de tijd van de plechtigheid inplannen en de kosten direct betalen via iDeal. Om melding te doen, heeft u een DigiD nodig en een kopie van uw identiteitsbewijs.
- Wanneer wij uw digitale melding hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. We maken dan een afspraak om de praktische zaken van uw huwelijk/partnerschap te bespreken. Let op! Heeft u een melding gedaan van een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan plannen we geen afspraak in om praktische zaken te bespreken.
- Wanneer de praktische zaken doorgesproken zijn, neemt de ambtenaar van de burgerlijke stand die jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat voltrekken contact met jullie op om een afspraak te maken. Tijdens deze afspraak bespreken jullie in een persoonlijk gesprek alle zaken rondom de ceremonie en de toespraak.
- Nu is alles geregeld en is het wachten tot jullie grote dag!
Voorwaarden om te kunnen trouwen
Om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap te sluiten, moeten beide partners aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U moet allebei 18 jaar of ouder zijn.
- U mag niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap met een ander hebben.
- U kunt niet trouwen als er een te nauwe (bloed)verwantschap bestaat (eigen kind, broer, zus, ouder, grootouder, kleinkind, halfbroer, halfzus).
- Uw huwelijk mag nooit onder dwang tot stand komen.
- Als u onder curatele staat heeft u toestemming nodig van de curator.
Trouwambtenaren
Trouwambtenaren van de gemeente
Bij de gemeente Borsele hebben we vijf trouwambtenaren die met veel plezier jullie huwelijk willen voltrekken of jullie partnerschap willen registreren. Ze hebben allemaal hun eigen eigentijdse en unieke manier om dit te doen.
Nadat jullie op het gemeentehuis de praktische zaken hebt doorgesproken, neemt de trouwambtenaar contact met jullie op om een afspraak te maken. Tijdens deze afspraak bespreken jullie in een persoonlijk gesprek alle zaken rondom de ceremonie en de toespraak.
Hebben jullie een voorkeur voor één van onze trouwambtenaren? Geef dit dan aan bij de digitale melding of tijdens het gesprek waarin de praktische zaken worden besproken. Op basis van beschikbaarheid wordt gekeken of de trouwambtenaar van jullie keuze jullie huwelijk kan voltrekken of uw partnerschap kan registreren.
Eigen trouwambtenaar
Willen jullie dat een vriend, familielid of bekende uw huwelijk voltrekt of partnerschap registreert? Dat kan ook. Hiervoor doet u een schriftelijk verzoek. Deze persoon moet door het college van burgemeesters en wethouders voor één dag benoemd worden en door de rechtbank te Middelburg worden beëdigd. Let erop dat deze procedure minimaal drie maanden duurt. De voorwaarden en het formulier om een verzoek te doen vindt u hieronder.
Locatie
De trouwboerderij
Trouwen jullie in de gemeente Borsele? Dan trouwt u in de karakteristieke trouwboerderij. Omroep Zeeland maakte een korte reportage over trouwen in ’t Hof Stenevate. 't Hof gemaakt - aflevering 2 - YouTube
De trouwboerderij is geschikt voor maximaal 72 personen (dit is inclusief bruidspaar, fotograaf/videograaf, trouwambtenaar, kinderen en bode).
Op deze dagen en tijdstippen kunt u trouwen/partneren in de trouwboerderij:
- Maandag t/m vrijdag: 11.00 uur, 13.00 uur, 14.00 uur en 15.00 uur.
- Zaterdag: 11.00 uur en 14.00 uur.
- Een kosteloos huwelijk is mogelijk op dinsdagmorgen om 9.00 uur en 9.15 uur.
- Het is niet mogelijk om op zon- en feestdagen te trouwen.
Parkeergelegenheid
Jullie mogen de trouwauto parkeren op het terrein van de boerderij. Jullie gasten mogen parkeren op het parkeerterrein tegenover de boerderij. Is dit parkeerterrein vol? Dan kunnen jullie gasten uitwijken naar het parkeerterrein achter de boerderij bij zorgcentrum “Dijkstede”.
Eigen locatie
Het is mogelijk om te trouwen op een eigen locatie. Het is belangrijk dat u hiervoor drie maanden van te voren een aanvraag doet. Dit kunt u doen door onderstaand aanvraagformulier in te vullen te sturen naar: burgerzaken@borsele.nl. In de overige bestanden vindt u de voorwaarden en het contract.
Getuigen
Bij een huwelijk of partnerschapsregistratie zijn minimaal twee en maximaal vier getuigen nodig. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. De gemeente kan, als u dat wil, ook getuigen beschikbaar stellen.
Trouwboekje
In een trouwboekje staan de namen en huwelijksgegevens van jullie als echtpaar. Verder is er ruimte voor vermelding van kinderen, getuigen, kerkelijke plechtigheden en overlijdensgegevens. Het trouwboekje bevat ook informatie over het doen van aangifte van geboorte en overlijden. Het boekje is alleen beschikbaar in het Nederlands.
Jullie hebben de keuze uit drie verschillende trouwboekjes: grijs-blauw, taupe en cognac. Wilt u de boekjes inzien? Dat kan tijdens de afspraak waarin de praktische zaken van het huwelijk worden besproken
Kosten
Huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting partnerschap in de trouwboerderij door een trouwambtenaar van de gemeente.
Dag | Kosten |
Maandag t/m vrijdag | €425,95 |
Dinsdag (om 9.00 en 9.15) | Kosteloos |
Zaterdag | €881,70 |
Huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting partnerschap in de trouwboerderij door een eigen trouwambtenaar.
Dag | Kosten |
Maandag t/m vrijdag | €607,30 |
Zaterdag | €1063,05 |
Huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting partnerschap op eigen locatie door een trouwambtenaar van de gemeente.
Dag | Kosten |
Maandag t/m vrijdag tussen 11.00 uur en 16.00 uur | €607,30 |
Maandag t/m vrijdag voor 11.00 en vanaf 16.00 uur | €1063,05 |
Zaterdag | €1063,05 |
Huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting partnerschap in huwelijk op eigen locatie door een eigen trouwambtenaar.
Dag | Kosten |
Van maandag tot en met vrijdag, tussen 11.00 uur en 16.00 uur | €788,65 |
Op maandag tot en met vrijdag, voor 11.00 uur en vanaf 16.00 uur | € 881,70 |
Op zaterdagen | € 881,70 |
Overige kosten
Product | Kosten |
Getuige van de gemeente, per getuige | €20,20 |
Trouwboekje | €34,35 |
Naamgebruik
Na de huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap kunt u uw naamgebruik veranderen. U kiest dan de achternaam waarmee u voortaan aangeschreven wilt worden. Op officiële documenten zoals u paspoort verandert uw naam niet.
U heeft de volgende keuzes:
- Eigen naam
- Naam echtgenoot
- Eigen naam gevolgd door de naam echtgenoot
- Naam echtgenoot gevolgd door eigen naam
U kunt uw keuze doorgeven bij de digitale melding of tijdens het gesprek waarin de praktische zaken worden besproken.
Niet meer automatisch trouwen in volledige gemeenschap van goederen
Sinds 1 januari 2018 trouwt of partnert u niet meer automatisch in volledige gemeenschap van goederen. Dit betekent dat alle bezittingen en schulden die u voor het huwelijk heeft opgebouwd, van u alleen blijven. Alle bezittingen en schulden die u opbouwt tijdens het huwelijk zijn van u samen.
Meer informatie kunt u vinden op de website van de NVVB.
Goed om te weten
- Heeft u een melding gedaan van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan kunt u vanaf 14 dagen na de melding trouwen/partneren en tot maximaal 1 jaar na de melding.
- Wilt u ook religieus trouwen? Let dan op dat dit pas mag nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten.
- Wilt u meer weten over de verschillen tussen huwelijk, geregistreerd partnerschap en ongehuwd samenwonen? Kijk dan op de website van de rijksoverheid.
- Gaat u na uw huwelijk verhuizen? Geef dit dan aan bij de gemeente waar u gaat wonen. Als u in onze gemeente gaat wonen kunt u dat doen via deze pagina.
- Heeft u nog vragen over huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan kunt u contact opnemen met team Burgerzaken via 0113-238443.
Toegankelijkheidseisen (pdf’s)
Wij streven ernaar om onze eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over onze toegankelijkheid? Neem dan contact op via communicatie@borsele.nl.