Opheffen van de aansluiting van de Schoorkenszandweg op de N666: de redenen en de gevolgen

Tijdens het inloopmoment van de GGA in juni 2022 zijn er door inwoners vragen gesteld over het aantal voertuigbewegingen rondom het bedrijventerrein in ’s-Gravenpolder. Inmiddels zijn alle tellingen en berekeningen afgerond. Op deze pagina leest u meer informatie hierover.

Waarom wordt de aansluiting van de Schoorkenszandweg op de N666 opgeheven?

De N666 is een belangrijke weg voor de bereikbaarheid van het oostelijk deel van de gemeente Borsele. Om het verkeer goed en veilig te kunnen regelen, willen we dat de weg aan bepaalde kenmerken voldoet. Kruispunten willen we veilig maken en met het oog op een goede doorstroming willen we het aantal aansluitingen (kruispunten) beperkt houden.

Een belangrijk en druk kruispunt is dat van de N666 en de Baarlandsezandweg. Verkeer van en naar onder meer ‘s-Gravenpolder, Kwadendamme, Baarland, Hoedekenskerke en Bakendorp maakt gebruik van de Baarlandsezandweg en dus van dit kruispunt. Voor de verbetering van de verkeersveiligheid wordt dit kruispunt omgebouwd tot een rotonde.

De aanleg van de rotonde wordt gecombineerd met het opheffen van de aansluiting iets westelijker, van het bedrijventerrein ’s-Gravenpolder (Schoorkenszandweg) op de N666. Dit kruispunt voldoet niet aan de eisen voor een verkeersveilig kruispunt. Met de aanleg van de nieuwe rotonde iets verderop, is het veiliger als verkeer hiervan gebruik gaat maken. Met een slagboom blijft de verbinding behouden bij calamiteiten op het bedrijventerrein.

 

Leidt dit niet tot problemen op de aansluiting op de Baarlandsezandweg?

Bedrijventerrein ’s-Gravenpolder heeft nu twee aansluitingen; één op de N666 en één op de Baarlandsezandweg. Met de aanleg van de rotonde op de kruising N666-Baarlandsezandweg wordt het makkelijker en veiliger om hier de N666 op- en af te rijden. Het afsluiten van de westelijke aansluiting op de N666 betekent dat het verkeer dat nu van deze aansluiting gebruik maakt, ook via de Baarlandsezandweg moet gaan rijden. Bij deze aansluiting wordt het dus drukker. Dat leidt tot de vraag of het verkeer hier dan nog kan worden verwerkt. We willen namelijk niet dat hier dan een knelpunt ontstaat. Om dat te onderzoeken, hebben we verkeerstellingen uitgevoerd en het kruispunt doorgerekend.

Hoeveel verkeer rijdt er en wat is het gevolg van de afsluiting?

Op de Schoorkenszandweg net ten westen van de kruising met de Baarlandsezandweg, rijden ongeveer 2.000 motorvoertuigen (personenauto’s, busjes, vrachtwagens) per dag. Op de Schoorkenszandweg net voor de aansluiting op de N666, rijden ongeveer 1.300 motorvoertuigen per dag. Het gaat hier om de totale hoeveelheid verkeer in twee richtingen.

Om de toekomstige verkeersafwikkeling van de aansluiting op de Baarlandsezandweg in detail te kunnen berekenen en na te gaan of de doorstroming hier goed blijft, hebben we een aantal stappen doorlopen.

We hebben eerst een ‘kruispunttelling’ gehouden op de kruising van de Baarlandsezandweg met de Schoorkenszandweg. Tijdens een kruispunttelling worden alle afzonderlijke richtingen geteld. Dus: hoeveel verkeer uit het noorden (vanaf de N666) slaat rechtsaf richting het bedrijventerrein, hoeveel gaat rechtdoor en hoeveel slaat linksaf richting ‘s-Gravenpolder? En dat voor alle vier de takken, dus in totaal twaalf richtingen. Dit is nodig om in detail aan de verkeersafwikkeling te kunnen rekenen. Dat doen we voor zowel de ochtend- als avondspits aangezien dat de drukste periodes zijn.

Vervolgens hebben we deze kruispunttelling opgehoogd met de hoeveelheid verkeer die nu gebruik maakt van de aansluiting op de N666. Dit verkeer zal immers ook via de aansluiting op de Baarlandsezandweg gaan rijden. Omdat we ook hier een telling hebben uitgevoerd, weten we hoeveel verkeer hier rijdt en dus met hoeveel we de kruispunttelling bij de Baarlandsezandweg moeten ophogen.

In de derde stap hebben we de verkeersafwikkeling van het kruispunt berekend. Hiervoor gebruiken we speciale software. We hebben zowel de huidige situatie doorgerekend als de toekomstige situatie waarin alle verkeer via de Baarlandsezandweg rijdt en in beide scenario’s zowel de ochtend- als avondspits meegenomen.

De doorrekeningen laten zien dat ook als het bedrijventerrein niet meer is aangesloten op de N666 en alle verkeer via de Baarlandsezandweg rijdt, de verkeersafwikkeling op het kruispunt met de Baarlandsezandweg nog steeds goed is. Het wordt hier uiteraard wel wat drukker, maar het kruispunt kan dit verkeer goed verwerken en de wachttijden blijven laag.

Kortom

Met het oog op de doorstroming en de verkeersveiligheid op de N666 willen we daar niet teveel aansluitingen. Met de aanleg van een rotonde op de kruising van de N666 met de Baarlandsezandweg komt hier een veilig kruispunt en willen we de aansluiting van de Schoorkenszandweg op de N666 opheffen.

Het opheffen van deze aansluiting kan uiteraard alleen als dat niet tot een nieuw knelpunt leidt. Om dat na te gaan hebben we de afwikkeling doorgerekend van de aansluiting van het bedrijventerrein op de Baarlandsezandweg, rekening houdend met die afsluiting. De berekening laat zien dat ook in dat geval de verkeersafwikkeling goed is en dat het opheffen van de westelijke aansluiting op de N666 niet tot problemen leidt.

Vragen?

Neem dan contact met ons op via gga@borsele.nl of 0113-2338383.