Onderzoek inwonerspanel participatie en digitale toegankelijkheid zorgdiensten

In het vijfde onderzoek (november 2018) kwamen twee thema’s aan de orde: (1) participatie en inspraak van inwoners en (2) de digitale toegankelijkheid van zorgdiensten. In totaal hebben 251 panelleden de vragenlijst ingevuld. Dit is een respons van 60%.

Een paar resultaten op een rij

Participatie en inspraak van inwoners

Een ruime meerderheid (85%) van de inwoners wil betrokken worden bij de ontwikkeling en/of uitvoering van beleid. Niet alle inwoners vinden dat ze voldoende betrokken worden. Het gemiddelde cijfer hiervoor is een 6,0. Inwoners voelen zich het meest betrokken bij hun eigen dorp. Van de inwoners kan 59% voorbeelden noemen van ontwikkelingen in de samenleving waar de gemeente zich op moet richten. Veel genoemde onderwerpen zijn: duurzaamheid, huisvesting, leefbaarheid en vergrijzing. Van de inwoners staat 70% positief tegenover het idee om inwoners – naast ‘meedoen’ en verantwoordelijkheid – meer ruimte en vrijheid te geven om mee te denken en mee te werken.

Bijna de helft van de inwoners bezoekt weleens een bijeenkomst of inloopavond van onze gemeente. Ruim een kwart van de inwoners is goed of enigszins op de hoogte van het programma B2030. Ruim een vijfde kent het alleen van naam. Bijna de helft kent B2030 het niet. Ruim twee derde van de inwoners die goed of enigszins op de hoogte zijn van het programma is (zeer) positief.

Digitale toegankelijkheid van zorgdiensten

Informatie over zorg en ondersteuning binnen de gemeente wordt het meest gezocht via onze eigen website www.borsele.nl. Als het gaat om onze website dan worden de volgende verbeterpunten genoemd: betere zoekfunctie, een chatfunctie en een overzicht waar de inwoners kunnen zien naar welke website ze moeten. Daarnaast hebben de inwoners behoefte aan een overzicht van welke instantie wat doet.

Hoe nu verder?

Participatie en inspraak van inwoners

De resultaten neemt de gemeente mee bij de verdere beleidsontwikkeling en uitvoering van participatie in de gemeente. 

Digitale toegankelijkheid van zorgdiensten

We onderzoeken de (technische) mogelijkheden en de voorgestelde verbeterpunten om de digitale toegankelijkheid van de zorgdiensten en ondersteuning voor onze inwoners te verbeteren.