Sloopmelding gebouw of deel gebouw
Algemeen
Meestal heeft u geen vergunning nodig om te slopen. Vaak moet u de sloop wel melden bij de gemeente. Via onderstaande knop kunt een sloopmelding doen.
Wanneer een sloopmelding doen?
U doet een sloopmelding in de volgende gevallen:
- bij de sloop komt 10 m3 of meer afval vrij
- bij de sloop verwijdert u asbest
Sloopmelding én omgevingsvergunning
In de volgende gevallen hebt u ook een omgevingsvergunning nodig:
- sloopwerkzaamheden aan een monument
- sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht
- als er regels zijn opgenomen in het Omgevingsplan
Hoe een melding maken?
Melding doen
U doet de sloopmelding via het Omgevingsloket. Als u ook een omgevingsvergunning nodig hebt, dan kunt u via dit Omgevingsloket ook hier een aanvraag voor indienen. Dit kunt u tegelijk met de sloopmelding doen.
Doe de melding minimaal 4 weken voordat u wilt beginnen met slopen. In de volgende gevallen doet u de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:
- U verwijdert als bewoner hechtgebonden asbest tot een maximum van 35 m2 per perceel.
- Uw bedrijf voert reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden uit aan een deel van het gebouw met asbest. Dit geldt alleen als in die 4 weken het gebouw onnodig leeg staat of het gebruik ervan in de weg staat.
- De verhuurder voert onderhoudswerkzaamheden uit.
Na de sloopmelding
- De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van de sloopmelding.
- Als uw melding niet compleet is, krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen.
- Als uw melding wél compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.
Start en einde werkzaamheden melden
- Voordat u met de sloopwerkzaamheden begint, meldt u dit bij de gemeente. Doe dit minimaal 2 werkdagen van tevoren.
- Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dit ook bij de gemeente. Doe dit uiterlijk op de eerste werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.
Benodigdheden
Gegevens bij de sloopmelding
- naam en adres eigenaar van het te slopen bouwwerk
- naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
- de dagtekening
- adres, kadastraal nummer en soort bouwwerk
- de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
- hoe u gaat slopen
- gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren
Rapporten meesturen bij de sloopmelding
Bij de sloopmelding moet u soms ook één of meerdere rapporten meesturen. Bijvoorbeeld:
- (als u verwacht dat er asbest vrijkomt) een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf
- een sloopveiligheidsplan: voor de veiligheid op de slooplocatie
- een rapport van een akoestisch onderzoek: om geluidhinder te beperken
- een rapport van een trillingenonderzoek: om hinder door trillingen te beperken
Let op: Een asbestinventarisatierapport moet u altijd meesturen als het gaat om een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.
Termijn
Als u uw sloopmelding hebt gedaan, kunt u na 4 weken beginnen met de sloop. Dit mag alleen als u geen bericht hebt ontvangen dat uw melding niet in orde is.
Als u een sloopmelding hebt gedaan voor werkzaamheden die u uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden, kunt u na 5 werkdagen beginnen met de sloop. Behalve als u bericht hebt gekregen dat uw melding niet compleet is. Dan moet u een nieuwe melding doen. De termijn begint dan opnieuw.
Als u ook een omgevingsvergunning hebt aangevraagd, dan ontvangt u binnen 8 weken bericht of u de vergunning krijgt. Deze termijn kan met 6 weken worden verlengd.
Asbest?
Als u niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, kunt u op het Informatiepunt Leefomgeving kijken in welke materialen asbest kan zitten. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. Een overzicht van gecertificeerde bedrijven vindt u bij Ascert.