Sloopmelding gebouw of deel gebouw

Algemeen

Meestal heeft u geen vergunning nodig om te slopen. Vaak moet u de sloop wel melden bij de gemeente. Via onderstaande knop kunt een sloopmelding doen.

Wanneer een sloopmelding doen?

U doet een sloopmelding in de volgende gevallen:

  • bij de sloop komt 10 m3 of meer afval vrij
  • bij de sloop verwijdert u asbest

Sloopmelding én omgevingsvergunning

In de volgende gevallen hebt u ook een omgevingsvergunning nodig:

  • sloopwerkzaamheden aan een monument
  • sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht
  • als er regels zijn opgenomen in het Omgevingsplan

Hoe een melding maken?

Melding doen

U doet de sloopmelding via het Omgevingsloket.  Als u ook een omgevingsvergunning nodig hebt, dan kunt u via dit Omgevingsloket ook hier een aanvraag voor indienen. Dit kunt u tegelijk met de sloopmelding doen.

Doe de melding minimaal 4 weken voordat u wilt beginnen met slopen. In de volgende gevallen doet u de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:

  • U verwijdert als bewoner hechtgebonden asbest tot een maximum van 35 m2 per perceel.
  • Uw bedrijf voert reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden uit aan een deel van het gebouw met asbest. Dit geldt alleen als in die 4 weken het gebouw onnodig leeg staat of het gebruik ervan in de weg staat.
  • De verhuurder voert onderhoudswerkzaamheden uit.

Na de sloopmelding

  • De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van de sloopmelding.
  • Als uw melding niet compleet is, krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen.
  • Als uw melding wél compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.

Start en einde werkzaamheden melden

  • Voordat u met de sloopwerkzaamheden begint, meldt u dit bij de gemeente. Doe dit minimaal 2 werkdagen van tevoren.
  • Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dit ook bij de gemeente. Doe dit uiterlijk op de eerste werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.

Benodigdheden

Gegevens bij de sloopmelding

  • naam en adres eigenaar van het te slopen bouwwerk
  • naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
  • de dagtekening
  • adres, kadastraal nummer en soort bouwwerk
  • de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
  • hoe u gaat slopen
  • gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren

Rapporten meesturen bij de sloopmelding

Bij de sloopmelding moet u soms ook één of meerdere rapporten meesturen. Bijvoorbeeld:

  • (als u verwacht dat er asbest vrijkomt) een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf
  • een sloopveiligheidsplan: voor de veiligheid op de slooplocatie
  • een rapport van een akoestisch onderzoek: om geluidhinder te beperken
  • een rapport van een trillingenonderzoek: om hinder door trillingen te beperken

Let op: Een asbestinventarisatierapport moet u altijd meesturen als het gaat om een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.

Termijn

Als u uw sloopmelding hebt gedaan, kunt u na 4 weken beginnen met de sloop. Dit mag alleen als u geen bericht hebt ontvangen dat uw melding niet in orde is.

Als u een sloopmelding hebt gedaan voor werkzaamheden die u uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden, kunt u na 5 werkdagen beginnen met de sloop. Behalve als u bericht hebt gekregen dat uw melding niet compleet is. Dan moet u een nieuwe melding doen. De termijn begint dan opnieuw.

Als u ook een omgevingsvergunning hebt aangevraagd, dan ontvangt u binnen 8 weken bericht of u de vergunning krijgt. Deze termijn kan met 6 weken worden verlengd.

Asbest?

Als u niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, kunt u op het Informatiepunt Leefomgeving kijken in welke materialen asbest kan zitten. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. Een overzicht van gecertificeerde bedrijven vindt u bij Ascert.