Onderzoek inwonerspanel meldingen openbare ruimte en gewenste voorzieningen centrale ontmoetingsplek
In het vierde onderzoek (juni 2018) zijn twee thema’s aan de orde gekomen: de afhandeling van meldingen openbare ruimte en de door inwoners gewenste voorzieningen van een centrale ontmoetingsplek in hun eigen dorp. In totaal hebben 304 panelleden de vragenlijst ingevuld. Dit is een respons van 74%.
Een paar resultaten op een rij
Meldingen openbare ruimte
Een zesde van de inwoners heeft één of meerdere meldingen via onze website gedaan. Deze inwoners zijn in ruime meerderheid tevreden over het webformulier.
Iets meer dan een kwart van de inwoners is op de hoogte dat ze meldingen ook via de BuitenBeter app kunnen doen. Van de inwoners die op de hoogte zijn, heeft de helft de app niet geïnstalleerd. De belangrijkste reden is dat ze liever een melding via de website doen. De inwoners die via de BuitenBeter app een melding deden, zijn over het algemeen tevreden over de gebruiksvriendelijkheid van de app.
Voor zowel de afhandeling via de website als de app geldt dat inwoners behoefte hebben aan (meer) terugkoppeling. Ze willen weten wat er met hun melding is gedaan.
Gewenste voorzieningen van een centrale ontmoetingsplek
Van de inwoners weet 61% dat hun dorp een centrale ontmoetingsplek heeft. Een kwart van de inwoners heeft zeker behoefte aan een centrale ontmoetingsplek in hun eigen dorp met activiteiten voor jong en oud. Voor 39% hangt dat van het aanbod af. Iets minder dan een derde heeft geen interesse.
Inwoners die behoefte hebben aan een centrale ontmoetingsplek hebben voorkeur voor culturele, educatieve, creatieve en sportieve activiteiten. De meeste inwoners hebben voorkeur voor activiteiten op een doordeweekse avond.
Veel inwoners (70%) hebben behoefte aan een punt of persoon in hun eigen dorp waar ze met vragen/zorgen over wonen, zorg en welzijn terecht kunnen.
Hoe nu verder?
Meldingen openbare ruimte
We gaan de (technische) mogelijkheden onderzoeken om de terugkoppeling aan de melder te verbeteren. Dit geldt zowel voor meldingen via de website als de app BuitenBeter.
Gewenste voorzieningen van een centrale ontmoetingsplek
We hebben een goed beeld gekregen van de behoefte van een centrale ontmoetingsplek, de gewenste activiteiten en over een aanspreekpunt in het eigen dorp. We nemen de resultaten van het onderzoek mee in de aanpak van eenzaamheid in onze gemeente.