Onderzoek inwonerspanel herhalingsonderzoek openingstijden
Het zesde onderzoek voor het inwonerspanel (december 2018) ging over de openingstijden van de afdeling Burgerzaken. Deze afdeling verzorgt onder meer de uitgifte van uittreksels, paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen. Naar aanleiding van de resultaten van een eerder onderzoek in 2017 wijzigde de gemeente de openingstijden van de afdeling Burgerzaken en het gemeentehuis. Dit deed de gemeente voor een proefperiode van een half jaar. Met dit herhalingsonderzoek wil de gemeente de huidige tevredenheid van de inwoners in kaart brengen. In totaal hebben 269 panelleden de vragenlijst ingevuld. Dit is een respons van 66%.
Een paar resultaten op een rij
De bekendheid van de openingstijden van de afdeling Burgerzaken is gedaald ten opzichte van de vorige meting: van 47% naar 38%. Een ruime meerderheid (80%) is tevreden over de huidige openingstijden. Het gemiddelde rapportcijfer is net als in 2017 een 7,1. Vrijwel alle inwoners die het afgelopen jaar de afdeling Burgerzaken bezochten, geven een voldoende voor de wijze waarop ze bij de receptie zijn ontvangen en geholpen. Het gemiddelde rapportcijfer komt uit op een 8,1. De bezoekers vinden de wachttijd acceptabel en over de wijze waarop ze geholpen worden aan de balie van Burgerzaken zijn ze tevreden. Het gemiddelde cijfer komt uit op een 8,2.
Hoe nu verder?
Op basis van de resultaten heeft de gemeente besloten om de openingstijden van de proefperiode te blijven gebruiken. Er is een uitzondering. Op dinsdagmiddag sluit het gemeentehuis een uur eerder. De afdeling Burgerzaken was op dinsdagmiddag al gesloten, dus dit heeft geen invloed op de diensten van deze afdeling. In 2023 verwacht de afdeling Burgerzaken een toenemend aantal bezoekers. Daarom bekijken we de openingstijden in 2022 opnieuw. Verder gaat de gemeente permanent aandacht besteden aan de openingstijden, het werken op afspraak en de bereikbaarheid van de verschillende afdelingen binnen de gemeente.