Garantstelling
Algemeen
Krijgt u bezoek uit het buitenland? En heeft u bezoeker een visum nodig? Dan is een aantal gevallen een garantstelling en/of logiesverstrekking vereist.
Wat u moet doen
Om garant te staan voor uw bezoekers, moet u de volgende dingen doen:
- Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking (ind.nl) in via de link. Krijgt u meerdere bezoekers? Dan moet u voor elke bezoeker een formulier invullen. Onderteken het formulier nog niet! Omdat uw handtekening gelegaliseerd moet worden, doet u dit in het bijzijn van een ambtenaar van de gemeente.
- Maak een afspraak bij de gemeente via bovenstaande knop. Bij de gemeente wordt uw handtekening gelegaliseerd.
- Verzamel de aanvullende documenten. Op de website van Nederlandwereldwijd.nl vindt u welke documenten dat zijn.
- Stuur deze documenten samen met het ingevulde formulier naar uw bezoeker in het buitenland.
LET OP! Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw echtgenoot/partner ook zijn/haar handtekening laten legaliseren.
Wat u nodig heeft
Komt u uw handtekening legaliseren voor een garantstelling? Dan moet u de volgende dingen meenemen:
- Een geldig identiteitsbewijs
- Het ingevulde formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking (ind.nl)
- Pinpas of contant geld
Kosten
De kosten voor een legalisatie handtekening zijn €8,45 per handtekening.
Goed om te weten
- Een garantstelling is zes maanden geldig.
- Uw handtekening wordt bij de gemeente direct gelegaliseerd. U krijgt de formulieren meteen weer mee.
- Meer informatie over garant staan en de voorwaarden die daar voor gelden vindt u op de website Nederlandwereldwijd.nl.